موضع پراگماتیستهای ریاکار فائق شد
برگردان: ا. م. شیزلی برگردان: ا. م. شیزلی

ارزیابی ایوان ملنیکوف، در مورد اجلاس اخیر بروکسل

روز اول سپتامبر، به ابتکار نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، سران دولتهای عضو اتحادیه اروپا، بمنظور بررسی عملیات روسیه در گرجستان، در اجلاس فوق العاده در بروکسل گرد آمدند. اجلاس  اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای پایان یافت. در همین رابطه، ایوان ملنیکوف معاون اول صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه، معاون رئیس مجلس قانونگذاری روسیه(دومای دولتی)، با تقاضای خبرنگاران، ارزیابی خود را در مورد بیانیه پایانی اجلاس بروکسل بشرح زیر اعلام نمود:

 موضع اعلام شده اتحادیه اروپا در این جلسه را، در مجموع می توان رضایت بخش شمرد. در مجموع، سران اتحادیه اروپا در برخورد به مسئله اقدامات روسیه، به دو بخش، یعنی لابیهای آمریکا و پراگماتیک های مزور تقسیم شدند. و مهمترین مسئله این است که، در اجلاس مزبور، پیش از همه، گروه کشورهائی که سعی می کردند که از این مناقشه در جهت ارضای امیال شخصی خود استفاده کرده، روسیه را با هر بهانه و با هر مسئله ای نیش بزنند، شکست خوردند.  موضع سخت لهستان- جمهوریهای حوزه بالتیک، دائر بر اعمال تحریمهای بین المللی بر علیه روسیه، کنار گذاشته شد و نهایتا، دیدگاه محاسبات سرد فائق آمد. محاسبات سرد فرانسه، آلمان و ایتالیا عبارت از این است که، روابط گسترده سیاسی و اقتصادی – تجاری با روسیه را بخاطر مسئله ای که مسکو موضع مستدل و سازش ناپذیری اتخاذ کرده است، نباید تخریب کرد. پراگماتیک ها می فهمند که، تحریمها، موجب تغییر موضع مورد نظر آنها نخواهد شد و در عین حال، زندگی اروپا را تا حد محسوسی مشکل خواهد ساخت.

همراه با این، آنها نشان دادند که حاضرند مسئله را عمیقا مورد مطالعه قرار دهند.  اتفاقی نیست که سیلویو برلسکونی، نخست وزیر ایتالیا و یکی از مجرب ترین رهبران اروپا، اعلام کرد: «جا دارد تحریکاتی که موجب عکس العمل روسیه گردید، مورد بررسی قرار گیرد»، و با اصرار وی، عبارت «عکس العمل غیر متناسب روسیه» را از سند نهائی حذف کردند. واضح است که، این نشاندهنده حرکت مثبت اروپائیان برای درک حوادث رویداده می باشد.

بی تردید، جالب توجه است که، کار بر روی سند اساسی دایر بر همکاری استراتژیک، به تأخیر انداخته شد، بخصوص اینکه، مسئله عقب نشینی نیروهای مسلح روسیه تا مواضع اولیه که، اتحادیه اروپا شرط ادامه این مذاکرات قرار داده بودند، مشکل می تواند بدون ابهام تلقی شود. اوضاع، پس از برسمیت شناختن دو جمهوری،  تغییر یافته است. بدین جهت، حضور نیروهای مسلح کشور ما در جمهوریهای اوستیای جنوبی و آبخاز دلایل حقوقی تازه ای کسب می کند. اما، این مانع سر راه، تا امروز آنقدر خطرناک و آنقدر هم مهم نیست و خود این مسئله، موضوع مذاکرات سیاسی آینده است که نیازمند دقت و احتیاط زیاد می باشد.

مسئله اساسی امروز عبارت از این است که، اتحادیه اروپا،  علیرغم وجود نظرات متفاوت، به دنباله روی اتوماتیک از آمریکا نپرداخت و با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد، موضع سنجیده ای اتخاذ کرد. این را می توان بعنوان گرایش مثبت تلقی کرد که با منافع روسیه در جهت ساختن جهان چند قطبی مطابقت دارد.

پاول شرباکوف،

شعبه مطبوعاتی کمیته مرکزی حزب کمونیست جمهوری فدرال روسیه

مندرج در روزنامه «سووتسکایا راسیا»،

شماره: (١٣١٦۸)٩٦،

٤ سپتامبر ٢٠٠۸


September 7th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی